هوش مصنوعی| فناوری توسعه یافت و داروی سه‌بعدی سرعت درمان را افزایش داد

هوش مصنوعی| فناوری توسعه یافت و داروی سه‌بعدی سرعت درمان را افزایش داد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78964
حجم قابل توجه خدمات هوش مصنوعی به جامعه، زمینه‌ای ایجاد کرده است تا با طراحی و تولید داروهای سه بعدی، درمان به صورت هدفمند و سریع ممکن شود.

هوش مصنوعی، کمک های بسیاری به گسترش علم و اختراع ادوات جدید کرده است. این مجموعه خدمات هوشمند سبب شده تا زندگی انسان ها راحت تر شده و ابعاد شناختی این فناوری نیز گسترده تر شود.

 

ورود به عرصه کشف دارو

در چند سال اخیر، هوش مصنوعی به حوزه کشف دارو ورود کرده است. طراحی داروی هوش مصنوعی می تواند از یک رشته مولکول خطی ساده تا یک شبکه عصبی نموداری توسعه یافته باشد که دقت و کارایی کشف طراحی داروهای جدید را بهبود بخشیده است.

این فناوری، علاوه بر طراحی داروها بر اساس مدل یادگیری عمیق، می ‌تواند به پیش ‌بینی آرتروسنتز و خواص دارویی نیز کمک‌های بسیاری کند.

به همین دلیل است که هوش مصنوعی به روشی امیدوارکننده برای یافتن نامزدهای دارویی بیشتر و افزایش میزان موفقیت آزمایش‌ های بالینی این نامزدها تبدیل می شود.

 

در خدمت طراحی داروی سه بعدی جدید

برخی از پژوهشگران این حوزه اعتقاد دارند که این هوشمندی، طراحی داروی سه بعدی جدید را با توجه به داده های موجود از داروی یک بعدی یا دو بعدی، ممکن می سازد. گروهی از فناوران، نرم افزاری را توسعه داده اند که می تواند لیگاندهای سه بعدی را در اهداف بیماری توسط هوش مصنوعی و الگوریتم های کلاسیک طراحی کند.

ابزارهای متنوعی برای کاربردی کردن هوش مصنوعی در درمان مورد استفاده قرار می‌پیرند، یکی از این ابزارها، در دانش مغز و اعصاب کاربرد دارد و کمک‌کننده‌ای کارآمد مبتنی بر شبکه‌ های عصبی پیچشی است. از این نوع شبکه‌ های عصبی، عمدتا برای تجزیه و تحلیل تصاویر بصری استفاده می شوند چرا که می توانند برای طراحی مدل اتصال مولکولی مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین، شبیه‌ سازی دینامیک مولکولی، یک وسیله پویا است که می ‌تواند دقت طراحی دارو را بهبود ببخشد. شبیه ‌سازی به این شیوه، روشی دقیق ‌تر از طراحی داروی جدید ثابت در نظر گرفته می ‌شود.

 

تسریع فرآیند تولید دارو

هوش مصنوعی الهام بخش دانشگاهیان و فناوران حوزه صنعت است تا ابزارهای بیشتری را برای کشف دارو توسعه داده و هزینه و زمان ورود به بازار را کاهش دهند.

به طور کلی، هوش مصنوعی به تدریج در هر مرحله از کشف دارو از جمله مطالعات پیش بالینی و آزمایشات بالینی وارد شده است. این فناوری سرعت توسعه دارو را تسریع خواهد کرد و به بشر کمک می کند بر بیماری های بیشتری غلبه کند.

با توجه به اهمیت این فناوری و کاربردهای گسترده ای که هوش مصنوعی در شاخه های مختلف علوم و صنایع ایفا می کند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با استفاده از بازوی حمایتی ستادهای توسعه فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در این حوزه را جزو اولویت ‌های اصلی خود قرار داده است. این شرکت‌ ها با انجام تعداد قابل توجهی از پژوهش‌ های کاربردی، مسیر توسعه این فناوری را هموار می‌ کنند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی نیازمند تحول در محتوا و هدف است
دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی نیازمند تحول در محتوا و هدف است
00/08/19 - 12:44
 جایگاه نخست ایران میان کشورهای منطقه در دانش علوم شناختی
جایگاه نخست ایران میان کشورهای منطقه در دانش علوم شناختی
97/08/06 - 09:56
تهدیدی همراه با آرامش
تهدیدی همراه با آرامش
96/10/27 - 11:39
بیشتر بخوانیم